De Duits-Koreaanse filosoof Byung-Chul Han pleit in The
disappearance of rituals voor een herwaardering van
het ritueel om de productiedwang en de infernale productiewijze
een halt toe te roepen. Het gaat bij Han om de vorm en niet de
inhoud. Tegen de neoliberale exploitatie van jezelf als
entrepreneur van je eigen leven (Je zelf produceren, worden wie je
bent, ontplooiing etc..) en een herwaardering van de vita
contemplativa, het nietsdoen, stilte en aandacht, tegen het
excessieve digitale communicatielawaai, en voor gemeenschappelijke
rituelen volgens vastgestelde regels die zingeving en samenhang
verlenen. Tegen het egoïstische narcisme, het ikke en de rest kan
stikke, selfies, afzichtelijke influencercultuur en de terreur van
de psychologie. De magie van een ritueel is dat je jezelf en je
ego achterlaat waardoor zich een gemeenschap kan vormen. Een
gemeenschap ontstaat pas door rituelen. Op het internet is geen
gemeenschap mogelijk alleen narcisme en de accumulatie van
informatie die een kortstondige prikkel geeft en verder geen
kennis oplevert en alleen maar deformeert. Informatie heeft geen
vorm. Tegenwoordig is de massamens totaal geatomiseerd. Er zijn
geen rituelen meer. Er is alleen nog productiedwang en de blinde
wil om te overleven. Het eenvoudige begroetingsritueel, het
handenschudden, is vandaag vervangen door politiek-correct en
ongemakkelijk elleboogjes geven en vuisten drukken. Ook de
eenvoudigste sociale rituelen zijn verleden tijd. Zodra men elkaar
niet meer kan begroeten door elkaar een hand geven uit smetvrees kan
men maar beter meteen afscheid nemen.
De christelijke feestdagen kan men nog enigermate als religieuze
rituelen beschouwen maar die zijn inmiddels ook voorgoed bedorven
door de commercie en schandalen. Een rituele samenleving is dus
wat Han wil i.p.v. het primaat van de arbeid en de mensonterende
economische productie. Als voorbeeld neemt hij een Japanse
theeceremonie, waarbij er niet gesproken wordt maar slechts thee
gedronken. Ook het ritueel van het festival is een voorbeeld maar
daarbij moet niet gedacht worden aan de hedendaagse
massa-evenementen en muziekfestivals. De hedendaagse academische
rituelen zijn impotent. Universiteiten zijn ontaard in
kennisfabrieken die professionele vaardigheden kweken i.p.v.
Bildung en scholè (rust) propageren. Universiteiten dienen nog
uitsluitend het bedrijfsbelang van de industriële productie. Een
academische titel is tegenwoordig slechts een bewijs van
compliance, burgerzin en het vermogen tot kennisproductie.
Kennisproductie die weer tot meer productie leidt. Er wordt nooit
iets afgesloten. De informatie moet blijven circuleren omwille van
de productie en de reproductie.
Een ethiek van mooie vormen valt dus te verdedigen alsmede een passie voor vorm. Hij merkt ook op dat hoe meer er inhoudelijk gemoraliseerd wordt in een samenleving hoe brutaler en onbeleefd het wordt. Tegen moraliseren maar voor een ritueel van beleefdheid. Beleefdheid en etiquette betekenen op zichzelf niets, hebben geen moraliserende waarde en is uitsluitend voor de vorm. Een brutale samenleving kan men niet tegengaan door gemoraliseer, wetten invoeren, politieoptreden en strenger straffen, of ... door het over de inhoud te hebben. Brutaliteit tegen brutaliteiten werkt niet. Nederlanders zijn echter niet beleefd maar bot en brutaal, de enkeling uitgezonderd. De Taal is alleen nog maar Brutaal.
Moeten we dan denken aan nieuwe rituelen die de vorm benadrukken
en niet de inhoud? Zijn archaïsche rituelen zoals in de oudheid
nog mogelijk? Inderdaad, een vorm van grote politiek (Nietzsche)
is noodzakelijk, maar niet om de grote vraagstukken op te lossen
door middel van de rede en consensusvorming maar door de invoering
van rituelen. Politici lossen immers geen problemen op en willen
eigenlijk ook helemaal geen verandering om de veranderingen
weerstand te bieden. Politici die oproepen tot eenheid en
verbinden weten niet waar ze het over hebben. Rutte haat
verandering omdat hij verliefd is op zijn machtspositie en van elk
vraagstuk een persoonlijk aanpassingsprobleem maakt. Om het dan
toch over de inhoud te hebben: het klimaatgedram in Nederland is
net zo zinloos als het ageren tegen de hittedood van het
universum. Het heeft niet eens een ritueel karakter. Klimaatgedram
heeft geen vorm en ook zeker geen mantra als "[...] en voorts ben
ik van mening dat er een einde moet komen aan klimaatverandering".
Dit wil overigens niet zeggen dat we niet hoeven te stoppen met
het verbruik van fossiele energie. Het energievraagstuk is echter
niet oplosbaar. In het energieplaatje maakt het onvervangbare
diesel nog steeds 80% uit. Elektriciteit is slechts 20%. Voor
Kaag is het nog steeds "do or die". Voor een partij die een punt
maakt van voltooid leven houdt het angstvallig aan het leven,
productie en reproductie vast. We verliezen de redenen om te leven
omwille van het overleven zelf. We willen steeds maar meer energie
opwekken totdat de energetische kollaps volgt als we al niet
inmiddels doodziek, gestikt en vergiftigd zijn . Blinde
overlevingsdrang zie je ook terug in de massavaccinatie.
Ongevaccineerden mogen niet meer aan het openbare leven deelnemen
omdat gevaccineerden zo nodig willen overleven wat overigens
volstrekt ridicuul is gegeven de feiten omtrent het virus en het
effect van de pandemie op de demografische ontwikkeling. Ik zou me
pas zorgen gaan maken als er lijken liggen op uitgestorven straten
zoals tijdens pestepidemieën in de middeleeuwen.
De kerk en geestelijk leiders zijn niet behulpzaam omdat hun oude
religieuze rituelen geen zeggingskracht meer hebben. Hun kerken
lopen leeg. Het gaat ook niet om beeldvorming maar om Vorm,
levensvorm. De kerk en zijn prekers zijn blind voor vorm en hebben
het alleen over deugden en moraliteit. Ze preken. Vandaag kwamen
ze met een klimaatverklaring. Het preken en de pracht en praal van
de kerk heeft niets te maken met vorm en levensvatbare rituelen.
Wat nodig is een religie die zwijgt en juist door het zwijgen
verbindt. Alleen de vorm mag spreken. De Taal verbindt mensen niet
meer, niet in de politiek en ook niet in de religie. Wat nodig is
een taal die geen productie van betekenis meer is en juist door
het ontbreken van betekenis zich een gemeenschappelijk narratief
kan vormen. Een narratief dat niet gericht is op de doeleinden van
economische productie en overleven. Hier komt de deconstructie om
de hoek kijken. Iedere tekst kan gedeconstrueerd worden waarbij
betekenaars slechts nog naar andere zwevende betekenaars
verwijzen. Zoals het Recht en Bijbelteksten gedeconstrueerd kunnen
worden en op los zand gefundeerd blijken te zijn zo is dat bij
vorm niet mogelijk. Het schrift kan volgens Derrida niet buiten de
horizon van geweld gedacht worden omdat inhoud en betekenis
inherent gewelddadig is. Vorm is rechtvaardigheid, en
rechtvaardigheid kan niet gedeconstrueerd worden. We kunnen ons de
vorm van het universum niet voorstellen. Mogelijk is het vormloos.
De veelvormigheid van het leven is het resultaat van een aporie
van de universele vorm. Het universum als geheel kan zich niet
vormgeven en daardoor ontstaan juist onmetelijke en
onbeschrijfbare hoeveelheid vormen.
Bataille maakte een onderscheid tussen weak play en strong play. Bij strong play zet men het eigen leven op het spel. Denk ook aan het onderscheid tussen een soldaat en een krijger. (Een soldaat ruilt zijn eigen leven in om maar te overleven. Hij is in dienst en ontvangt loon met als risico dat hij kan sneuvelen. Een krijger daarentegen is soeverein en heeft geen doodsvrees.) De moderniteit en de infernale productiewijze laat echter geen strong play toe. Er is überhaupt geen spel meer, slechts het dictaat van de economische productie. Het motto moet dus niet zijn "do or die" maar "play and then die". We hoeven niets meer te doen behalve de resterende levensjaren op te vatten als één uitgestelde suïcide. De Aarde is al naar de mallemoeren. We kunnen dus beter een afscheidsritueel verzinnen om de dood van de Aarde en de extinctie van het leven een plaats en zin te geven.
Het kunstwerk in de 2e Tweede Kamer is qua vorm en betekenis wel geslaagd indien men er betekenis in wil zien. The medium is the message: hier dient zich het stenen tijdperk aan. Het zijn de grafstenen en de aarde waarmee de politiek zichzelf kan begraven. Eventueel kan het het kunstwerk een utilitair doel krijgen doordat het politieke antagonisme kan uitmonden in elkaar bekogelen met stenen; voor de vorm uiteraard. Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. De inrichting van de plenaire zaal had echter beter de vorm van een crypte kunnen aannemen.De politiek klopt zich momenteel op de borst dat men het over de inhoud wil hebben. Over de inhoud van een crypte kan men kort zijn. De dood is een macaber aangezicht, het vlees verrot en verliest zijn vorm en inhoud. Mexicanen weten daar overigens heel goed mee om te gaan tijdens Dia de los Muertos en maken er een feestelijk ritueel van. Nederland heeft on-Nederlandse rituelen nodig, niet vanwege vaderlandsliefde van degene die nog in Nederland geloven, maar als afscheidsritueel.
Er is maar één probleem, en dat van de zelfmoord. Han schrijft
dat zelfmoord de meest radicale verwerping van de maatschappij is.
Echter een depressief mens kan geen soevereine zelfmoord plegen,
deze vorm van suïcide mislukt altijd al is de intrede van de dood
een feit. Een depressief iemand heeft geen kracht voor een
soevereine zelfmoord. De zelfmoord is het resultaat van een
betekenisloos en leeg leven. De depressieve mens kan zich niet
langer produceren en verwerpt het leven. Een dergelijke dood is
alleen mogelijk in neoliberale condities en is dus altijd
onvrijwillig en geforceerd. Zelfmoord in deze staat is gewoon
moord door de maatschappij. Han noemt de filmregisseur Werner
Schroeter en zijn idee van de soevereine zelfmoord als affirmatie
van het leven. Schroeter zei dat hij zichzelf alleen van het leven
kan beroven in opperste staat van verrukking en blijdschap.
Foucault beschouwt suïcide als een vrijheidsdaad waar tijdens het
hele leven aan gewerkt moet worden. Het is een teken van
soevereiniteit om het leven te riskeren in het spel. 'De kunst
van het leven is om de psychologie te elimineren, om
individualiteiten, wezens, relaties en onbenoembare kwaliteiten
te creëren door jezelf en anderen. Als men daarin
mislukt heeft het leven geen zin.'
Volgens de hedendaagse generatie politici betekent leven werken
en produceren. De productie is zelf geen ritueel, ritueel onttrekt
zich juist aan de productiesfeer en sluit productie uit, productie
is routine en machinaal. Spel is gedelegeerd naar ontspanning,
sport en vrije tijd. Klaver merkte gisteren op dat politiek geen
spel is. Dat zegt al genoeg. Het serieuze spel mag niet meer
gevoerd worden voor het altaar van de productie. Nederlandse
politici durven hun politieke levens niet op het spel te zetten
laat staan hun eigen levens. Ze spelen wel politieke spelletjes
maar die zijn verder voor de samenleving irrelevant. Het algemeen
belang en de grote vraagstukken dienen als dekmantel voor het
eigen belang. Als het algemeen belang gereduceerd wordt tot puur
overleven en de verbanning en het verbod van het serieuze spel dan is
het algemeen belang ook weer ondergeschikt gemaakt aan de economie
en het inferno van de productie. Een algemeen belang dat geen
waarde hecht aan rituelen hecht kan niet langer een
gemeenschappelijk belang heten.
De coronacrisis heeft de mogelijkheid van een gezamenlijk
ritueel, gevaccineerden en ongevaccineerden, nu echter definitief
verbannen. De dood van het ritueel is een feit. Daarmee is ook de
verdwijning van gemeenschap en gemeenschapszin een feit. De natie
is failliet. De koning kan met een gerust hart afstand doen van de
troon en zijn taak ceremonieel neerleggen. De verbindende taak is
slechts schone schijn gebleken. Het einde van het Koninkrijk
betekent echter nog niet het einde van de infernale productie.
Omdat rituelen en zelfs afscheidsrituelen niet meer mogelijk zijn
kan de productie geen halt toegeroepen worden. The system runs
on till it runs out. Alleen de existentiële crisis van de
industriële civilisatie en de onvermijdelijke Kollaps zal het
einde inluiden van de infernale productie.
Tot slot, ik heb geen afscheidsritueel in petto, enkel een
traan. Ik ben geen politicus, begrafenisondernemer of grafdelver
noch ritualist. Mijn enig ritueel is het ochtendritueel van het
kopje koffie. Daarom deze sentimentele traan omdat ik weet dat ik
bij de stervende Aarde hoor. Over de vorm van de traan of de
koffie hoeft u zich geen inhoudelijke zorgen te maken. Zorg is een
affect van wat Heidegger Dasein noemt. We 'zijn er' omdat we
willen zorgen voor elkaar, dat is althans de gangbare opvatting.
Doordat we geen gezamenlijke rituelen meer hebben ontstaan er
steeds meer zorgen en de productie van ziekmakende en zorgwekkende
zorg. De zorg is industrie geworden. De medische zorg heeft meer
gemeen met industriële vernietiging dan het wil toegeven.
Vaccinatie heeft een inhoudelijk doel, nl. het versterken van de
immuniteit zodat de productie kan doordraaien. De productie van de
dood. Om gezondheid gaat het al lang niet meer. Volksgezondheid en
massavaccinatie is biopolitiek met enkel en alleen economische en
totalitaire motieven, het winstmotief en controle uitoefenen. Ik
had kunnen eindigen met de leus "Samen krijgen we het leven onder
controle" maar iedere filosoof weet dat controle uitoefenen geen
zin heeft. Waarom zou je überhaupt controle willen uitoefenen,
laat staan over een virus? Wie obsessief met controle bezig is
verliest de controle. De lachende Rutte en zijn demissionaire
kliek zijn de trollen van de controle, het zijn con-trollen. Soms
durven ze deze controledwang democratie te noemen als ze het echt
bont willen maken. Rituelen hebben overigens niet zozeer met
controle en democratie te maken maar met spontane regels omtrent
vorm en choreografie. Wetten daarentegen impliceren een
metafysische of theologische autoriteit, bijv. God of zijn
plaatsvervanger, de menselijke Rede. Men moet echter chaos in zich
hebben om dansende sterren te baren.
R.O.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten